Για τη σχολική χρονιά 2023-2024, η Ε΄τάξη με τον δάσκαλο Δημήτριο Συμπίκο, στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, πραγματοποίησαν με ιδιαίτερη επιτυχία, τέσσερις Θεματικές ενότητες όπως παρουσιάζονται παρακάτω:
1ο εργαστήριο
Θεματική Ενότητα: Ζω
καλύτερα – Ευ ζην
«Ψυχική και συναισθηματική υγεία – πρόληψη»
Στο πλαίσιο της πρώτης θεματικής
ενότητας των εργαστηρίων δεξιοτήτων «Ζω καλύτερα-Ευ ζην» οι μαθητές της Ε΄τάξης
υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού της τάξης Συμπίκου Δημήτρη ασχολήθηκαν με
την υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο και γενικότερα με θέματα που άπτονται
της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας και πρόληψης.
Το πρόγραμμα υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο-Κριτική σκέψη και παραπληροφόρηση- διαδικτυακό παιχνίδι διαδικτυακός εκφοβισμός και προσωπικά δεδομένα στόχευσε στο να εμπλέξει τους μαθητές/τριες με τις βασικές αρχές ορθούς ενασχόλησης με το διαδίκτυο, να αναπτύξει την κριτική σκέψη σε σχέση με τον εντοπισμό ψευδών ειδήσεων και πληροφοριών στο διαδίκτυο, τρόπους ασφαλούς χρήσης διαδικτυακών παιχνιδιών και κινδύνων που μπορεί να εμφανιστούν, το διαδικτυακό εκφοβισμό αλλά και την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Οι μαθητές της τάξης παρακολούθησαν βίντεο, ασχολήθηκαν με φύλλα εργασίας και κουίζ που αφορούν στην ασφαλή ενασχόληση με το διαδίκτυο. Παράλληλα το πρόγραμμα εμπλουτίστηκε με τη συνδρομή του δασκάλου πληροφορικής Ανδρίτσου Παναγιώτη.
2ο εργαστήριο
Θεματική Ενότητα:
Φροντίζω το περιβάλλον
«Κλιματική αλλαγή – φυσικές καταστροφές – πολιτική προστασία
Στον δεύτερο κύκλο των
εργαστηρίων δεξιοτήτων που αφορά σε περιβαλλοντικά θέματα οι μαθητές
ασχολήθηκαν με το πρόγραμμα «Μαθαίνουμε για τις πλημμύρες» στο πλαίσιο της
κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών. Η επιλογή της θεματικής του
προγράμματος βασίστηκε στη συνειδητοποίηση του επείγοντος χαρακτήρα του
προβλήματος, που λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια
τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο, καθώς παρατηρείται αύξηση της
συχνότητας εμφάνισης έντονων πλημμυρικών φαινομένων με επακόλουθες επιπτώσεις
σε όλους τους τομείς (απώλεια ζωής, υλικές καταστροφές, αλλοίωση). Η νέα αυτή
πραγματικότητα δεδομένης μάλιστα της απουσίας στη χώρα μας δομημένου θεσμικού
πλαισίου για την αντιπλημμυρική προστασία, καθιστά επιτακτική όσο ποτέ άλλοτε
την εκπαίδευση των μαθητών/τριών σε θέματα αντιπλημμυρικής προστασίας μέσα από
την μελέτη και κατανόηση των πλημμυρικών φαινομένων, του ρόλου του ανθρώπινου
παράγοντα στην πρόκλησή τους και των τρόπων με τους οποίους μπορούν να
συμβάλλουν στην πρόληψη, αντιμετώπιση και μετριασμό των συνεπειών τους σε σχέση
με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης.
Οι μαθητές παρακολουθώντας
βίντεο, ασχολούμενοι με φύλλα εργασίας, κουίζ και εικαστικές δημιουργίες, ήρθαν
σε επαφή και κατανόησαν τους παράγοντες της φύσης που προκαλούν τα πλημμυρικά
φαινόμενα αλλά και το ρόλο του ανθρώπου στην πρόκληση των φαινομένων αυτών,
έμαθαν για τις συνέπειες των πλημμυρών τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε
κρατικό και ασχολήθηκαν με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των
πλημμυρικών φαινομένων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο στο πλαίσιο της
πολιτικής προστασίας του κράτους.
3ο εργαστήριο
Θεματική Ενότητα:
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
«Εθελοντισμός, Διαμεσολάβηση, Ανθρώπινα Δικαιώματα»
Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη
εποχή όπου η κοινωνία αλλάζει με τρομακτικά γρήγορους ρυθμούς βασικό ζητούμενο
αποτελεί η αναγνώριση της σημασίας της ατομικής υπεύθυνης συμπεριφοράς και της
ανάληψης δράσης στο πλαίσιο της ενεργού πολιτειότητας. Κάθε πολίτης οφείλει να
γνωρίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του και να πλαισιώνει με τη θέληση
του ομάδες επιδιώκοντας την επίλυση σημαντικών προβλημάτων.
Το πρόγραμμα με το οποίο
ασχολήθηκαν οι μαθητές κατά την τρίτη φάση των εργαστηρίων δεξιοτήτων είχε
τίτλο « Εγώ και η κοινωνία». Το πρόγραμμα επιλέχθηκε με αφορμή το αντικείμενο
της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, όπου κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς
τα παιδιά ασχολήθηκαν με θέματα που αφορούν στις κοινωνικές πτυχές της
προσωπικότητας του ατόμου. Παράλληλα, σημαντικός παράγοντας επιλογής του εν
λόγω προγράμματος στάθηκε το γεγονός ότι ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό μαθητών στο
σχολείο αποτελούν παιδιά που έχουν έρθει στην Ελλάδα ως πρόσφυγες από διάφορα
κράτη της Ασίας. Οι μαθητές ασχολήθηκαν με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις
των πολιτών τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο μελετώντας τη διακήρυξη
των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εντοπίζοντας παραβίαση αυτών των δικαιωμάτων σε
διάφορα κράτη από τα οποία προέρχονται μαθητές – πρόσφυγες. Σημαντικές ήταν οι
προσωπικές μαρτυρίες αυτών των παιδιών όσον αφορά στις συνθήκες που επικρατούν
στις χώρες τους και τους ανάγκασαν να τις εγκαταλείψουν αλλά και οι μαρτυρίες
τους για τον τρόπο και τη διαδικασία που έφτασαν μέχρι την Ελλάδα. Οι μαθητές
μελέτησαν εικόνες, βίντεο, ασχολήθηκαν με φύλλα εργασίας και βιωματικά παιχνίδια με σκοπό την ανάπτυξη της
ενσυναίσθησης στο πλαίσιο της ευρύτερης ανάπτυξης της κοινωνικής νοημοσύνης.
4ο εργαστήριο
Θεματική Ενότητα:
Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
« STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική»
Η εκπαίδευση STEM είναι ένα
ακρωνύμιο που αναφέρεται στις τέσσερις ακαδημαϊκές περιοχές της επιστήμης
(Science), της τεχνολογίας (Technology), της μηχανικής (Engineering) και των
μαθηματικών (Mathematics). Η εκπαίδευση STEM επικεντρώνεται στη διασύνδεση
αυτών των τεσσάρων τομέων, ενθαρρύνοντας μια διεπιστημονική προσέγγιση στη
μάθηση και την επίλυση προβλημάτων. Συνδυάζει τις
τέσσερις επιστημονικές περιοχές με τέτοιον τρόπο που οι μαθητές μαθαίνουν να
συνδέουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες από διαφορετικά πεδία. Δίνει έμφαση
στην πρακτική μάθηση και τη χρήση της γνώσης για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων,
ενισχύει την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η
καινοτομία, προάγει την ομαδική εργασία
και την επικοινωνία μεταξύ των μαθητών, καθιστώντας τους ικανούς να εργάζονται
σε ομάδες και να ανταλλάσσουν ιδέες. Η εκπαίδευση STEM μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες
τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το δημοτικό έως το πανεπιστήμιο, καθώς και σε
διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες, όπως εργαστήρια,
προγράμματα ρομποτικής, διαγωνισμούς επιστημονικής φαντασίας και τεχνολογικά
projects. Η ενσωμάτωση της εκπαίδευσης STEM στα σχολικά προγράμματα αποσκοπεί
στη δημιουργία ενός πιο καινοτόμου και τεχνολογικά προσανατολισμένου μαθητικού
πληθυσμού, ικανού να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τα παιδιά
της Ε΄τάξης εκπόνησαν το πρόγραμμα με τίτλο «Δημιουργία κουρδιστού αυτοκινήτου
– μετατροπή της ενέργειας με χάρτινες πειραματικές κατασκευές» εντασσόμενο στην
εκπαίδευση STEM και συνδυαζόμενο με γνώσεις των Φυσικών επιστημών της
Ε΄δημοτικού. Τα παιδιά κατασκεύασαν ένα
κουρδιστό αυτοκινητάκι χρησιμοποιώντας απλά καθημερινά υλικά. Σκοπός ήταν τα
παιδιά να αναγνωρίσουν τα μέρη του αυτοκινήτου και να κατανοήσουν τον τρόπο με
τον οποίο η δυναμική ενέργεια μετατρέπεται σε κινητική, ώστε να τεθεί σε κίνηση
τον αυτοκινητάκι.