Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός Α΄ τάξης: Κων/νος Φαντέλας
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων που υλοποιήθηκαν στην Α΄ τάξη τη σχολική χρονιά 2023 – 2024, με υπεύθυνο εκπαιδευτικό τον κ. Φαντέλα Κωνσταντίνο, αφορούσαν τις παρακάτω θεματικές:
Εργαστήριο 1ο: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια
Στο 1ο εργαστήριο ασχοληθήκαμε με δύο άξονες: την κυκλοφοριακή αγωγή και τη διατροφή – υγεία.
Όσον φορά
την κυκλοφοριακή αγωγή, τα παιδιά
μελέτησαν αποσπάσματα από το βιβλίο «Οι δικές μου συμβουλές για μαθητές Α΄ - Γ΄
Δημοτικού» του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Μέσα από αυτό το
εκπαιδευτικό υλικό, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα μεταφορικά μέσα και τους
διάφορους τρόπους μετακίνησης. Ειδικότερα, έμαθαν για τα βασικά μέρη του
ποδήλατου, τις διάφορες πινακίδες κυκλοφορίας, τα φανάρια και τη σημασία τους, καθώς
και για τους υφιστάμενους κανόνες ασφάλειας που πρέπει να τηρούνται στον δρόμο.
Όσον αφορά
τη διατροφή και υγεία, τα παιδιά
ήρθαν σε επαφή με τις βασικές κατηγορίες των τροφών, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά,
τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα δημητριακά. Γνώρισαν τη σημασία μιας
ισορροπημένης διατροφής, την ανάπτυξη υγιεινών διατροφικών συνηθειών, αλλά και
την ορθή συντήρηση ορισμένων τροφίμων. Στο πλαίσιο αυτής της θεματικής, πραγματοποιήθηκε
εκπαιδευτική επίσκεψη στη γαλακτοβιομηχανία «Φάρμα Ηλείας». Εκεί, τα παιδιά
παρακολούθησαν τη διαδικασία επεξεργασίας του γάλατος (παστερίωση), κατανοώντας
τη σημασία της για την αποφυγή κινδύνων κατά την κατανάλωση του.
Εργαστήριο 2ο: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
Στο 2ο εργαστήριο ασχοληθήκαμε με δύο άξονες: την ανακύκλωση και τα απειλούμενα είδη.
Αναφορικά
με την υποθεματική της ανακύκλωσης, τα
παιδιά γνώρισαν τη σημασία της λέξης “ανακύκλωση”, καθώς και την ανεκτίμητη αξία
αυτής της πρακτικής για την προστασία του περιβάλλοντος και τη μείωση της
ρύπανσής του. Εμβάθυναν στις βασικές κατηγορίες ανακυκλώσιμων υλικών, όπως το χαρτί,
το πλαστικό και το γυαλί, και κλήθηκαν να διακρίνουν ποια υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν και ποια μπορούν να κομποστοποιηθούν.
Στα πλαίσια αυτού του εργαστηρίου, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, υλοποιήσαμε
με επιτυχία ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης πλαστικών καπακιών, ενισχύοντας τη
συνειδητοποίηση και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία της
ανακύκλωσης.
Όσον αφορά την υποθεματική των απειλούμενων με εξαφάνιση ειδών, τα
παιδιά γνώρισαν τη σημασία του όρου “απειλούμενο με εξαφάνιση ζώο” και έμαθαν
να αναγνωρίζουν μερικά από τα πιο απειλούμενα ζώα τόσο της χώρας μας όσο και
του υπόλοιπου κόσμου. Ακολούθως, έγινε μια προσπάθεια να κατανοήσουν τους
βασικούς λόγους για τους οποίους κάποια είδη βρίσκονται υπό απειλή εξαφάνισης,
όπως είναι η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, η υπεραλίευση, η κλιματική
αλλαγή, η λαθροθηρία και άλλοι παράγοντες. Εξέτασαν επίσης πώς οι ανθρώπινες
δραστηριότητες επηρεάζουν αρνητικά το περιβάλλον και τα ζώα. Τα παιδιά ακολούθως
συμμετείχαν σε ομαδικές εκπαιδευτικές και δημιουργικές δραστηριότητες, όπου
διέκριναν τα ζώα σε απειλούμενα ή μη, και κατασκεύασαν ένα κολλάζ σε μια
προσπάθεια ευαισθητοποίησης για την προστασία των απειλούμενων ειδών. Τέλος,
στα πλαίσια αυτής της υποθεματικής, το τμήμα πραγματοποίησε δύο εκπαιδευτικές
επισκέψεις. Η πρώτη έγινε στο ΚΕΠΕΑ Κρεστένων, όπου τα παιδιά συμμετείχαν στο
εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Θροΐσματα του δάσους» και είχαν την ευκαιρία να
μελετήσουν ζώα και φυτά στο φυσικό τους περιβάλλον. Η δεύτερη αφορούσε την παρακολούθηση
της θεατρικής παράστασης “Ένας αλυσοδεμένος ελέφαντας”, στο θέατρο “Όροφως” της Πάτρας, στο πλαίσιο
της οποίας διαπραγματεύτηκαν έννοιες, όπως η ελευθερία, η αιχμαλωσία, η
δικαιοσύνη και ο σεβασμός των δικαιωμάτων.
Εργαστήριο 3ο: Ανθρώπινα δικαιώματα
Στα πλαίσια αυτού του εργαστηρίου, τα
παιδιά εξερεύνησαν την έννοια “ανθρώπινα δικαιώματα” με απλό και κατανοητό
τρόπο, διαπιστώνοντας ότι όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, θρησκείας
ή άλλων χαρακτηριστικών, έχουν τα ίδια δικαιώματα. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία
να γνωρίσουν έννοιες, όπως ο σεβασμός, η δικαιοσύνη, η αλληλοκατανόηση και η
ισότητα. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε συζήτηση σχετικά με τη σημασία της έννοιας “πρόσφυγας”
και τους λόγους που οδηγούν κάποιους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους.
Με στόχο τη επίτευξη μιας συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και την ανάπτυξη
συναισθημάτων ενσυναίσθησης και κατανόησης, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια σειρά
από δημιουργικές δραστηριότητες και παιχνίδια. Στα πλαίσια αυτού του εργαστηρίου,
το τμήμα μας πήρε μέρος στον πανελλήνιο διαγωνισμό ζωγραφικής του περιοδικού “Σχεδία”
με θέμα «Το σπίτι μου».
Εργαστήριο 4ο: STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική
Στα πλαίσια
του τελευταίου εργαστηρίου, πραγματοποιήθηκε μια εισαγωγή στη ρομποτική και την τεχνολογία, προσαρμοσμένη στις ηλικιακές ανάγκες και τις δυνατότητες
των παιδιών. Έτσι, αρχικά τα παιδιά ανακάλυψαν τι είναι ένα ρομπότ και διερεύνησαν
τις βασικές λειτουργίες του. Μέσα από απλούς και κατανοητούς όρους, εξέτασαν τα
βασικά μέρη από τα οποία αποτελείται, κατανοώντας παράλληλα ότι η λειτουργία
του απαιτεί ακριβή σχεδιασμό και λεπτομερή προγραμματισμό. Η δημιουργική
διάσταση αυτού του εργαστηρίου περιλάμβανε την κατασκευή μακετών, που ενίσχυσαν
τη φαντασία των μαθητών, καθώς εκείνοι προσπαθούσαν να απεικονίσουν το δικό
τους μοναδικό ρομπότ, αλλά και να κατασκευάσουν τη δική τους τσουλήθρα.
Επιπλέον, τα παιδιά δημιούργησαν ένα ομαδικό κολλάζ με θέμα “Τα ρομπότ
πηγαίνουν σχολείο!”, το οποίο τους έδωσε την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες
συνεργασίας και έκφρασης των ιδεών τους μέσα από την τέχνη.
Ολοκληρώνοντας,
είναι σημαντικό να τονισθεί ότι βασική επιδίωξη όλων των προαναφερθέντων
εργαστηρίων ήταν η ανάπτυξη των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
Ειδικότερα, επιχειρήθηκε η καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως η δημιουργικότητα, η
συνεργασία, η επικοινωνία, η πολιτειότητα, η υπευθυνότητα και η ενσυναίσθηση
των μαθητών. Τέλος, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων έγινε προσπάθεια μα
ενισχυθούν ικανότητες που σχετίζονται με τη διαχείριση των μέσων, τις
κατασκευές, τη μελέτη περιπτώσεων και την επίλυση συγκρούσεων.